Wat ik veel mensen hoor zeggen is dat ze ergens voor vechten. Mijn reactie daarop is: ‘stop er mee!‘.
Wat ik ook veel hoor is ‘ik doe zo mijn best’. Mijn reactie daarop is: ‘stop met je best doen!‘.
En zo zijn er nog meer dingen waarop ik zou willen zeggen ‘stop er mee!‘: pleasen, sociaal wenselijk gedrag vertonen, wegcijferen, de hand boven het hoofd houden, de schone schijn ophouden of je in bochten wringen, om er maar een paar te noemen.

Het zijn allemaal pogingen om van buitenaf iets te krijgen, zoals liefde, goedkeuring, erkenning of aandacht, wat je aan jezelf onthoudt. Je ontkent je eigen waarde, je ontkent je eigen grootsheid, je ontzegt jezelf om stralend door het leven te gaan. Het is makkelijk te zien hoe anderen zichzelf onnodig tekort doen, maar ik doe het zelf net zo goed (alhoewel steeds minder). Weten is één, doen is wat anders, en we hebben allemaal ons rugzakje. Als ik terug kijk op mijn leven zie ik echter wel de verandering die ik in de loop der tijd heb door gemaakt. Er werkt dus wel degelijk iets in hoe ik dingen zie en aan pak. Ik wil in deze blog iets met jullie delen wat mij helpt om steeds dichter bij mezelf te komen.

Een intentie zetten voor de dag

Het is het beste om dit aan het begin van de dag te doen, vlak voor of na het op staan, zodat je met een positieve energie de dag in kunt stappen.

Haal een paar keer diep adem en ontspan op je uitademing.
Vraag jezelf dan af: ‘wat is het allerbelangrijkste wat ik wil bereiken?’, ‘wat is het allerbelangrijkste wat ik wil zijn?’ of, ‘wat is het allerbelangrijkste dat ik wil leven?’

Het gaat er echt om om contact te maken met wat voor jou het aller-allerbelangrijkste is in het leven.

Laat dit allerbelangrijkste helemaal toe: voel het, zie het, hoor het, doorleef het zo volledig mogelijk. Ervaar hoe het is om dit allerbelangrijkste in jouw leven daadwerkelijk te voelen, te zijn, te leven. Voel wat het met je doet, voel welke energie het je geeft.
Neem er net zo lang de tijd voor als dat jij prettig vindt.

En terwijl je nog in dit gevoel en/of beeld zit, open dan zachtjes je ogen, net ver genoeg om te kunnen zien, en schrijf op wat voor jou het allerbelangrijkste is dat jij wilt leven, wilt zijn, wilt bereiken.
Sluit dan weer je ogen, geniet nog een moment van jouw ultieme wens, en laat het dan los en kom terug in het hier en nu en begin je dag.

Doe dit elke ochtend!

Tips:

  • Zittend kun je je vaak beter concentreren dan liggend.
  • Bij mij werkt dit het sterkst via het gevoel: ik moet voelen wat voor mij het allerbelangrijkste is. Maar ik weet ondertussen dat dat niet voor iedereen zo werkt. Er zijn ook mensen die woorden of zinnen door krijgen of andersoortige ingevingen, er zijn mensen die heel erg beeldend zijn of die juist dingen heel sterk fysiek ervaren. Kijk wat voor jou werkt; er is geen goed of fout, als je je maar zo volledig mogelijk verbindt met wat voor jou het allerbelangrijkste is.
  • Diep inademen kan helpen om de ervaring te versterken.
  • Opschrijven:
    • Begin bij het opschrijven met ‘ik …..’.
    • Gebruik niet de niet-vorm (dus wat je ‘niet’ wil), maar draai het om in het positief tegenovergestelde.
    • Gebruik liever geen ‘ik mag’, want dan plaats je het in de toekomst; het is beter om het in de hier-en-nu vorm te doen: ‘ik ben …’, ‘ik heb …’, ‘ik leef….’
  • Het kan zijn dat elke ochtend hetzelfde naar boven komt, maar het kan ook per dag verschillen, of het kan in de loop der tijd verschuiven. Zelf merk ik zelf dat het rond bepaalde thema’s circuleert en dat er in de loop van de tijd een bepaalde ontwikkeling in zit. Experimenteer er maar mee.
  • Het kan handig zijn om een opschrijfboekje bij de hand te hebben op de plek waar je deze oefening doet.
  • Handgeschreven werkt krachtiger dan typen.
  • Je kunt elke intentie zetten die je wilt. Er is wel een verschil tussen tijdelijke zaken en blijvende zaken. Alles hier op aarde is vergankelijk en tijdelijk van aard. Tijdelijke doelen kunnen heel belangrijk voor je zijn, maar ze brengen je niet echt naar de kern van je wezen; het plezier dat je er van hebt is dan ook tijdelijk en verflauwt als je het eenmaal hebt. Niet-tijdgebonden intenties raken aan je Ziel, aan je Wezen, aan je diepste Kern; ze hebben eeuwigheidswaarde, het gaat om wie JE BENT. De praktische stappen of doelen vloeien daar uit voort en zorgen ervoor dat het zich ook daadwerkelijk gaat manifesteren, maar deze intentie is vooral gericht op het Zijn. ‘Be All That You Are!’
  • In plaats van 1 doel, kun je er ook meerdere opschrijven. Ik werk zelf met 10 doelen die ik elke ochtend invoel en opschrijf. Je kunt elk aantal gebruiken, maar ik zou je wel aan willen raden om een fixed aantal te gebruiken, dus elke dag hetzelfde aantal gedurende langere tijd.

Kun je hier iets mee?

Als dit artikel je raakt, laat dan hieronder een reactie achter en deel wat het met je doet.

Meer blogs en artikelen ontvangen?

(Door op deze knop te drukken geef ik toestemming om mijn contactgegevens op te slaan)

Pin It on Pinterest

Share This