Online training: ‘Omgaan met HSP’

Deel 9 (van 11):

start de dag goed

Welkom bij deel 9 van de 11-delige serie ‘Omgaan met HSP’.

  • bekijk de video,
  • lees de toelichting,
  • stel SMART-acties
  • deel je vragen en ervaringen, in het commentaarblok onder deze pagina of in de speciale facebook-groep ‘Omgaan met HSP‘.

Video

Hier de volgende video, met daaronder een geschreven toelichting. Enjoy!

Toelichting

De overgang van waken naar slaap (’s avonds) en van slaap naar waken (’s ochtends) zijn belangrijk. Op die moment ben je extra gevoelig voor psychische en spirituele impressies. Je kunt daar ook gebruik van maken, door juist op die momenten een positieve energie neer te zetten.

Hoe je de dag begint bepaalt mede hoe je de dag zult ervaren. Een positieve start neem je mee de dag in, waardoor je energieker, assertiever en weerbaarder bent; en ook een minder positieve start neem je mee de dag in, waardoor je vermoeider en prikkelbaarder bent. De invloed van de start van de dag is waarschijnlijk groter dan je denkt.

Uit ervaring kan ik zeggen dat een goede start van de dag absoluut z’n vruchten af werpt. Het is de moeite waard om er een kwartiertje of half uurtje eerder voor op te staan. Het is het best als de dag hier mee begint, voor de dagelijkse bezigheden, en als je niet gestoord kunt worden. Hier een aantal mogelijkheden:

  • fysieke oefeningen, zoals Tai ChiHatha Yoga, dynamische meditaties (Osho), bio-energetica of ander lichaamswerk; dit helpt je om je lichaam op een relaxte manier wakker te laten worden, het helpt om de energiedoorstroming te verbeteren, het geeft rust in je hoofd en het voelt fysiek en daardoor ook geestelijk lekkerder;
  • meditatie; daar hebben we het in de vorige les al over gehad; meditatie (zie les 8 voor meer info hierover) helpt je om de energie neer te zetten voor de dag en het is ook goed om het gedurende de dag te doen;
  • chantenmantra zingen: een specifieke vorm van meditatie; heerlijk om de dag mee te beginnen.
  • een intentie zetten; ik merk dat als ik me ’s ochtends als eerste af stem op mijn hart en vraag: ‘wat is het belangrijkste wat vandaag mag gebeuren?’, dat er een antwoord komt in de vorm van een gevoel, woorden, een weten, een inzicht of een herkenning. Als ik hiermee dag in stap, dan gebeurt er ook waarvan ik van binnen voelde dat dat het thema voor die dag was; het is bijzonder hoe exact dat werkt. Het kost maar een minuutje, maar ik ervaar het als heel waardevol. Het is een moment van contact maken met mijn essentie en het geeft me daardoor een positieve energie en het werkt door in de dag. Echt een aanrader;
  • inspirerende teksten lezen (of luisteren); hiervoor geldt een beetje hetzelfde als voor het vorige punt: het zet mijn energie voor die dag. Ook hier vind ik het verbazingwekkend hoe ik ook daadwerkelijk tegen kom wat ik gelezen heb en regelmatig gebeurt het al voordat ik het gelezen heb, zo sterk is de verbinding. Momenteel is ‘Een cursus in wonderen’ het boek wat het meest met me doet en ik start dan ook iedere dag met een les uit het werkboek (het werkboek bevat 365 lessen, 1 voor elke dag). Maar er zijn ook andere boeken die positieve energie geven; boeken van Yasmin Verschure, Deepak Chopra, theosofische boeken, Eckhard Tolle, Almaas, De gesprekken met God van Neale Donald Walsch … Wat mij gedurende de dag ook vaak helpt zijn de dagelijks toegestuurde teksten van Your Inner Pilot Light.
  • krachtig ademen; een paar diepe buikademhalingen werkt goed om de dag mee te starten, het geeft frisse montere energie.
  • een koude douche; een warm douche brengt je een beetje in een doezelstemming, een koude douche activeert juist; je kunt ook warm en koud afwisselen of koud afdouchen; dit werkt dus vooral vitaliserend.

Een cursus in wonderen

Bekijk op bol.com

Een ongewoon gesprek met God

Bekijk op bol.com

Concrete stappen

Maak een keuze uit de bovenstaande opties of misschien heb je zelf een eigen vorm om de dag positief te starten. Het werkt het makkelijkst als je een  vast moment kiest en er regelmaat in bouwt, er een gewoonte van maakt. Het risico is anders, dat het heel makkelijk weer versloft. Daarom is meteen na het opstaan misschien wel het beste moment; dan zijn er nog geen afleidingen.

Veel succes!

Wat neem je mee uit deze les?

Het is belangrijk om dingen te begrijpen en net zo belangrijk is om het ook in de praktijk toe te gaan passen. Dus wat uit deze les ga je daadwerkelijk implementeren, wat ga je daadwerkelijk toepassen? Laat het mij en je medecursisten weten in de commentaarblok hieronder of in de speciale facebook groep ‘omgaan met HSP’.

Pin It on Pinterest

Share This