Online training: ‘Omgaan met HSP’

Deel 3 (van 11):

de natuur in

Welkom bij deel 3 van de 11-delige serie ‘Omgaan met HSP’.

Bekijk de video, lees de toelichting en bepaal voor jezelf wat je hier mee gaat doen.

En belangrijk: neem concrete acties. Doe het niet half, maar neem echt een beslissing: ‘dit is wat ik ga doen!’ en voel hoe je innerlijk ja zegt. Alleen dan gaat er daadwerkelijk iets veranderen in je leven. Stel je doelen SMART:

    • Specifiek
    • Meetbaar
    • Acceptabel
    • Realistisch
    • Tijdgebonden

Deel je vragen en ervaringen, in het commentaarblok onder deze pagina of in de speciale facebook-groep ‘Omgaan met HSP‘. Laat jouw broeders en zusters jou helpen.

 

Video

Hier de volgende video, met daaronder een geschreven toelichting. Enjoy!

Toelichting

Deel 3 is wederom een uitbreiding op waar we in deel 1 en 2 mee gestart zijn:

  • alleen-tijd en
  • een plek voor jezelf.

Om de veelheid aan prikkels te verwerken kun je je alleen-tijd besteden op je eigen plekje, maar je kunt ook de natuur in trekken. Bij voorkeur alleen of met anderen, maar dan zonder te verzanden in een hoop geklets.

De natuur is ontzettend helend. Alle negatieve energie wordt door de natuur geneutraliseerd. Alle onrust kun je los laten en alle overprikkeldheid kun je door de natuur tot rust laten komen.

Om je gedachten tot rust te krijgen is zo ongeveer het moeilijkste wat je op aarde kunt doen en je kunt dat ook niet afdwingen. Wat je wel kunt doen is je dissociëren van je gedachten: ze zien voor wat ze zijn en er niet in mee gaan. Hoe vreemd het misschien ook klinkt: gedachten kunnen komen en gaan zonder dat jij ze denkt. Een van de manieren om dat te doen is door je af te stemmen op de natuur. Je kunt je zintuigen daarbij gebruiken en de kleuren en vormen zien en de geuren ruiken en de wind door de bladeren horen ruisen. Je kunt je ook gevoelsmatig afstemmen, net wat het beste bij jou past. Je kunt rustig op een bankje zitten en je kunt ook actief door de natuur lopen of fietsen. Sporten kan ook, maar is iets minder geschikt, omdat je dan meer gefocust bent op het sporten zelf dan op de natuur. Als je gaat sporten in de natuur zijn dan geen koptelefoon met muziek op, want dan sluit je je juist weer af van de natuur. Dompel jezelf onder in de natuurlijke rust van de natuur. Het maakt niet echt uit of je door het bos loopt, aan het strand of over de hei. Ook zwemmen is een vorm van natuurbeleving.

Bomen

Een extraatje zou kunnen zijn om eens tegen een boom aan te gaan staan en te voelen wat dat met je doet. Ik ben zelf niet zo van de zweverige dingen, maar ik heb het toch voor mezelf eens uitgeprobeerd. En verdomd, ik kon daadwerkelijk de energiestroom van de boom voelen en ook het verschil tussen verschillende soorten bomen. Een bijzondere ontdekkingsreis. Je kunt afhankelijk van wat je nodig hebt vervolgens ook een specifieke boomsoort uitkiezen, bijvoorbeeld om te aarden of om rust te ervaren of juist levendige energie.

Hoe je contact met een boom maakt volgens mij niet zo veel verschil. Er zijn mensen die zeggen dat je een boom moet vragen of je er tegen aan mag staan; kijk of het bij je past of probeer het gewoon uit. Ik merk ook niet echt veel verschil of ik er met mijn voorkant tegen aan ga staan of met mijn rug of alleen met mijn handen; misschien maakt het verschil, probeer het voor jezelf maar uit. En speel! Maak er een leuk ontdekkingsspel van. En spreekt het bomen knuffelen je niet aan, dan gewoon doorwandelen.

Concrete stappen

Wat ga jij doen met deze les? Neem concrete, praktische beslissingen en ga het dan ook doen! Van uitstel komt afstel, dat is echt zo; en weet dat de mind ontzettend ingenieus is in jou er van af te brengen om te doen wat goed voor jou is. Innerlijke saboteurs wordt dat wel genoemd. Leven doe je in het hier en nu en niet in het verleden noch in de toekomst. Dus, ga je de natuur in? En hoe vaak? Neem echt een beslissing; je doet deze online training immers niet voor niets!

Wat neem je mee uit deze les?

Het is belangrijk om dingen te begrijpen en net zo belangrijk is om het ook in de praktijk toe te gaan passen. Dus wat uit deze les ga je daadwerkelijk implementeren, wat ga je daadwerkelijk toepassen? Laat het mij en je medecursisten weten in de commentaarblok hieronder of in de speciale facebook groep ‘omgaan met HSP’.

Pin It on Pinterest

Share This