Crisis? What crisis?Uit cijfers blijkt dat de mens op het gebied van therapie en persoonlijke ontwikkeling voor 80% gedreven wordt door ‘pijnvermijding’ en slechts voor 20% door wat een positieve ontwikkeling in je leven zou kunnen zijn; of dat voor andere dingen ook geldt weet ik niet, maar het zou me niet verbazen. We gaan dus over het algemeen in therapie of iets aan persoonlijke ontwikkeling doen, omdat we ergens last van hebben en daar vanaf willen. Is dat erg? Wel nee, het is simpelweg hoe het werkt.

Je kunt het ook positief bekijken: een psychisch of fysiek ongemak is een manier van het leven om je te laten weten dat je op de een of andere manier uit balans bent en dat het nodig is om dat onder ogen te komen en de balans te herstellen. Als je er zo naar kijkt, dan verandert eigenlijk vanzelf je houding naar het ongemak; in deze houding ligt al besloten dat je wilt kijken naar wat er aan de hand is.

Wat je weg duwt wordt sterker

In de praktijk merk ik vaak dat mensen van klachten af willen, maar dat ze eigenlijk liever niet willen kijken naar wat de klacht veroorzaakt; ‘zolang ik er maar vanaf kom‘. Dit werkt echter niet:

“hoe meer je iets weg duwt hoe sterker het bij je terug komt.”

Wat zich als ongemak aandient doet dat omdat het door jou gezien en erkend wil worden. Door het weg te duwen, er vanaf te willen, doe je precies datgene wat niet de bedoeling is en dus gaat het nog harder om aandacht vragen. Alle energie die je gebruikt om het te onderdrukken, negeren of ontkennen maakt datgene wat je weg drukt sterker. De oplossing: precies het tegenovergestelde doen.

Sub-persoonlijkheden

Een sub-persoonlijkheid, oftewel een deelpersoonlijkheid, is een deel van jou dat zich als het ware afgescheiden heeft en een eigen leven is gaan leiden. Als je bijvoorbeeld jezelf klein voelt worden als iemand boos op je is, dan wordt er een deelpersoonlijkheid geactiveerd. Een sub-persoonlijkheid is meestal gelieerd aan een stuk onverwerkt verleden en als dit deel van je geactiveerd wordt schiet je eigenlijk in een regressie, je schiet als het ware terug in de tijd: je wordt weer even het kleine jongetje of meisje. Het relativeringsvermogen is op dat moment ook weg en de emotie dringt zich sterk op. Bij mij is dat bijvoorbeeld als ik fysiek iets denkt te mankeren of als ik beelden zie van of verhalen hoor over ziekenhuiservaringen; dan wordt mijn nog niet volledig geheelde ziekenhuisverleden geactiveerd.

omarmen ipv wegduwenOmarmen in plaats van wegduwen

Genezing vindt plaats op het moment dat je niet langer weg duwt wat je niet wil zien, maar dat je juist het tegenovergestelde doet: het omarmen, het met je liefde en aandacht omringen. Als je bereid bent om onder ogen te komen wat het psychische of fysieke ongemak veroorzaakt, dan verliest dat deel van jou dat op die manier om aandacht vraagt z’n kracht en wordt het ongemak zinloos en kan verdwijnen. Wel is het vaak zo dat het nodig is om langere tijd de ‘pijn’ te omarmen, zodat het afgescheiden deel (de sub-persoonlijkheid) weer geïntegreerd kan worden deel van jou kan gaan uitmaken.

“Genezing, heling of heel wording, betekent dat je een afgescheiden deelpersoonlijkheid weer integreert in jouw totale Zijn.”

Het kan nodig zijn dat er wat uitgebreider helingswerk nodig is, maar dit omarmen is de essentie er van.

Meditatie

Begin met 3 diepe inademingen door je neus en ontspan terwijl je uitademt via je mond. Sluit dan je ogen.

Scan je lichaam. Voel eens of er ergens een plek is waar je spanning voelt. pijn, een drukkend gevoel, verdoofdheid, kramp of een ander ongemak. Ga dan met je aandacht naar die plek toe.

In plaats van het ongemakkelijke gevoel weg te drukken, wil ik je uitnodigen om het juist te omarmen. Open jezelf voor het ongemak, voor het ongemakkelijke gevoel. Dit klinkt misschien raar, maar probeer het maar en je zult merken dat het makkelijker is dan je denkt. Stel jezelf helemaal open voor de pijn, spanning of wat er ook zit, heet het welkom, nodig het uit. Besef dat dit een (sub)deel van jou is dat jouw aandacht en liefde nodig heeft en geef het die aandacht en liefde! 

Je zult merken dat er onmiddellijk iets in je verandert, dat je gevoel verandert. Als je niet meer vecht tegen de ‘pijn’ en deze accepteert geeft dat een onmiddellijke bevrijding, ruimte of rust. Al is het maar een klein beetje, je hebt een begin gemaakt met het helen van wat daar zit.

Haal weer 3x diep adem en maak heel bewust contact met je lichaam: rek en strek je. En open je ogen als je daar aan toe bent.

Deze meditatie is slechts een korte kennismaking met wat jouw lijf of jouw emoties jou willen vertellen. Ook deze korte meditatie kan echter al voor een ommekeer zorgen, met grotere gevolgen dan je je nu misschien realiseert.

Het kan soms nodig zijn om dieper af te dalen in de pijn en de wond echt helemaal schoon maken, zodat deze kan helen. Of je dat doet is een keuze; je kunt het ook weer wegstoppen. Wat je ook kiest, het heeft gevolgen:

  • als je besluit om echt onder ogen te komen wat er zit dan kan het zijn dat je niet meer je ogen kunt sluiten voor bepaalde situaties en dat je stappen zult moeten zetten en
  • als je besluit het weer weg te stoppen dan kan het later nog sterker en onaangenamer naar buiten komen.

Soms ben je klaar om iets aan te pakken en soms ben je er nog niet klaar voor; als de tijd daar is dan zul je het weten en dan is het ook echt een keuze.

Mocht je naar aanleiding van deze meditatie besluiten om dat wat zich getoond heeft ook daadwerkelijk te helen, dan ben je welkom bij SoulNature.

Video met meditatie

Bovenstaande meditatie is ook in video-vorm beschikbaar. Door je te laten begeleiden door een stem kun je vaak dieper in de meditatie gaan.

#theJayaRamMethod #SoulNature

Kun je hier iets mee?

Als dit artikel je raakt, laat dan hieronder een reactie achter en deel wat het met je doet.

Pin It on Pinterest

Share This