Verandering treedt altijd op in het hier-en-nu; er is geen ander moment dat er verandering kan zijn. De meeste mensen leven echter in het verleden of ze projecteren het verleden op de toekomst en leven in de toekomst; in beide gevallen ben je weg uit het hier-en-nu. In de spiritualiteit wordt veel aandacht besteed aan het in het hier-en-nu zijn, bijvoorbeeld bij mindfulness, in Vipassana en bij Zen-meditaties. Dat is niet voor niets, want in het hier-en-nu zijn is vreselijk belangrijk om je te kunnen bevrijden van het verleden en van je ego. Vaak wordt gezegd dat het verleden en de toekomst niet bestaan en dat er alleen maar het eeuwige NU is, een oneindige reeks van NU-momenten.

Wat mij opvalt is dat als ik in het denken schiet het me vaak meteen weg haalt uit het hier-en-nu. Zeker als ik ga piekeren. Piekeren is het eindeloos herhalen van nog onverwerkte stukken uit het verleden en/of het projecteren daarvan op de toekomst, wat leidt tot angst voor wat komen gaat. Het is niet zomaar te voorkomen dat je gaat piekeren, maar je kunt wel je mind er aan wennen om het minder te gaan doen en je kunt het ook doorbreken.

Neem een moment de tijd en neem waar wat er allemaal in je en om je gebeurt.

Kijk naar je gedachten, zonder er iets mee te doen; kijk of je ze kunt laten zijn zonder er in mee te gaan. Als je dit een tijdje doet, dan kun je gaan merken dat gedachten komen en gaan zonder dat je ze per se zelf denkt.

Voel je lichaam. Neem waar wat er gebeurt in je lichaam. Voel je tintelingen, spanning, pijn? Voel je je energiek, vermoeid, lusteloos, verdoofd? Neem het waar zonder er iets aan te veranderen. Als het lukt, kijk er dan met mildheid naar.

En hoe is het met je emoties? Neem ze waar, zonder er iets mee te doen. Sommige emoties zullen aan de oppervlakte liggen, terwijl andere emoties juist de neiging hebben om zichzelf te verbergen. Geef ze allemaal je aandacht, heet ze welkom, zonder er iets aan te hoeven veranderen.

Wees dan slechts in de volle aanwezigheid van waar je bent en wie je bent. Wees zo volledig mogelijk aanwezig in het hier-en-nu. Neem alles waar zonder er iets mee te doen. Laat het baden in je volle bewustzijn.

Je kunt dit (bijna) overal en op elk moment doen: in de trein op weg naar je werk (N.B. niet in de auto als je aan het rijden bent, want dan heb je je aandacht nodig bij het verkeer), tijdens de afwas, in bed voor je gaat slapen, tijdens een wandeling, in de rij bij de kassa, op een terrasje in het zonnetje, et cetera.

Kun je hier iets mee?

Als dit artikel je raakt, laat dan hieronder een reactie achter en deel wat het met je doet.

Meer blogs en artikelen ontvangen?

(Door op deze knop te drukken geef ik toestemming om mijn contactgegevens op te slaan)

Pin It on Pinterest

Share This