Bewust omgaan met impulsen

Bewust omgaan met impulsen van binnen- en buitenaf

Alles wat van buitenaf tot je komt heeft een bepaalde impact op je en ook de impulsen die van binnenuit komen, vanuit het onderbewuste, beïnvloeden je.

De binnenwereld

Je onderbewuste (je binnenwereld) heeft een eigen wil en bepaalt zelf wanneer het actief wordt en dat doet het bij voorkeur op het verkeerde moment, met een intensiteit die niet bij de situatie pas en het is dwangmatig; het ‘moet’ er uit. Hier heb je slechts in beperkte mate controle op. Alles wat uit het onderbewuste komt is rauw, primitief, ongeciviliseerd, heftig, onbeheerst. Het onderbewuste is zich helemaal niet bewust van hoe we op bewust niveau met elkaar om gaan, van de geboden en verboden, van de etiquette; het gooit simpelweg zijn inhoud er uit en dan mag jij er iets mee doen. Jij mag het gaan bijslijpen, vijlen en schaven zodat het iets hanteerbaars wordt waar je wat mee kunt.

In dit laatste aspect ligt dan ook je keuzevrijheid. Het is aan jou wat je met de vrijgegeven inhouden uit het onderbewuste doet. Neem je er de tijd voor? Sta je er bij stil? Of ren je liever meteen weer door of moffel je het weg of, erger nog, onderdruk je het? Weet dat het onderbewuste net zo goed deel is van jou en dat het even waardevol is als je bewuste. Zonder de invloed van het onderbewuste zou je niet kunnen groeien als mens, zou je je niet kunnen ontwikkelen.

Dus waardeer wat er uit je onderbewuste omhoog komt en geef jezelf de tijd en de ruimte om daar mee bezig te zijn. Ook hier komt de ‘alleen-tijd’ weer om de hoek kijken. Oordeel niet over de rauwheid en ongenuanceerdheid van wat uit je onderbewuste omhoog komt; het is simpelweg zijn aard. Geef jezelf de tijd en de ruimte om met die inhoud aan de slag te gaan en het te verfijnen, te bewerken en te integreren in je persoonlijkheid. Dat is wat je meer volledig mens maakt. Weet dat deze ‘moeilijke’ perioden in je leven nodig zijn om nieuwe delen van jezelf tot ontwikkeling te kunnen brengen.

De buitenwereld

De buitenwereld beïnvloedt je op tal van manieren. Alles wat je tot je neemt doet iets met je: wat je eet, wat je leest, wat je ziet, wat je hoort, wat je voelt, wat je ruikt. Sommige mensen zijn zich hier heel erg bewust van en anderen niet of minder, maar het beïnvloedt je hoe dan ook. Het is zinvol om je hier bewust van te worden en er bewuster mee om te gaan.

Voedsel

Wees je bijvoorbeeld eens bewust van wat je eet. De invloed van suikers is ondertussen welbekend, maar heb je er wel eens op gelet in hoeveel voedingsmiddelen suiker zit? In vrijwel alles en vaak in grote hoeveelheden. Zonder per se cold turkey te hoeven gaan, kan het zinvol zijn om de hoeveelheid suiker in je voedsel danig terug te schroeven. Suikerloos is behoorlijk lasting, maar suikerarm is wel degelijk realistisch in te bouwen in je leven. Op de verpakking van levensmiddelen staat de hoeveelheid suiker aangegeven. Neem eens een week de tijd om te vergelijken hoeveel suiker er in gelijksoortige voedingsmiddelen zit. Neem koekjes: je hebt daar een variatie van vrijwel suikerloos tot aan 50-60% toe. Hier kun je dus heel makkelijk je suikerinname mee verminderen.

Iets anders wat doorwerk bij voedsel is kleur. Kleur blijkt ons te beïnvloeden. Kleurrijk voedsel heeft positieve invloed. Dus kijk eens of je kleurvariatie in je voeding kunt aanbrengen, b.v. met paprika dat ondertussen in vier kleuren verkrijgbaar is.

Ook kun je de ‘zwaarte’ van je voedsel aan passen aan je leefpatroon. Vlees heeft een zwaardere energie dan vis, wat weer een zwaardere energie heeft dan groenten. Bonen zijn weer zwaarder dan linzen of doperwten, etc. Als je zwaar lichamelijk werk doet, dan kan je lichaam zwaar voedsel nodig hebben. De meesten van ons hebben niet meer zo’n fysiek zwaar werk en daar past dan ook een lichtere maaltijd bij. Zeker als je veel zittend werk doet, dan past daar een lichtere maaltijd bij, want je verbruikt minder energie.

Zelf koken is ook beter dan voorverpakte maaltijden, verse groenten beter dan blikgroenten en biologische producten beter dan niet-biologische producten. De meeste supermarkten hebben ondertussen een ruim aanbod in biologische producten; je hoeft er niet meer per se voor naar een speciaalzaak. Koken hoeft geen langdurige bezigheid te zijn. Zelf roerbak ik veel en meestal staat het eten binnen een half uur en soms zelfs binnen een kwartier op tafel. Eten koken is niet zo moeilijk en het hoeft ook niet zoveel tijd te kosten.

Media

Media zoals tv, radio, muziek, internet, boeken en kranten beïnvloeden je energie. Het lichaam heeft een zelf-herstellend vermogen, maar dat vermogen wordt in onze tijd danig op de proef gesteld. Belast jezelf niet meer dan nodig is met wat er via de media tot je komt. Zo is het nieuws in het journaal in grote lijnen gericht op rampen, ongelukken, oorlog, ziekte, geruzie en meer van dat soort fraais. Positief nieuws is relatief zeldzaam. Je kunt je afvragen of het goed voor je is, om steeds met die negativiteit geconfronteerd te worden. Je kunt je aan de andere kant ook afvragen of het verstandig is om je er helemaal van af te sluiten. Die afweging zul je zelf moeten maken. Wat je in ieder geval kunt doen is als je media bekijkt, is om te kiezen waarnaar je kijkt en/of wat je leest. Ik kijk zelf regelmatig tv, maar ik kijk bijvoorbeeld niet of nauwelijks naar films met veel geweld, naar oorlogsfilms of naar Rambo-achtige dingen. Ook van intriges (soaps) moet ik weinig hebben; het is een onderhuidse vretende energie. Je krijgt een mensbeeld opgedrongen, waarvan maar zeer de vraag is of dat klopt.

Alles wat je leest of kijkt beïnvloedt je, of je dat nou leuk vindt of niet. Het is niet te vermijden en of je hoeft daarvan ook niet in een kramp te schieten. Maar word je bewust van wat je kijkt en leest en maak daarin je keuzes.

Afsluitend

Er zijn nog veel meer manieren waarop de buitenwereld ons beïnvloedt. Als (hoog)gevoelige medemens komt alles wat je ervaart nou eenmaal sterker binnen dan bij de gemiddelde mens. Deze gevoeligheid is dan ook een uitnodiging om bewuster in het leven te gaan staan, om bewust bezig te zijn met wat je uit die buitenwereld binnen laat en wat niet. Hsp als weg tot bewustwording.

Pin It on Pinterest

Share This